Takie pytanie pada czasem z ust naszych uczniów, bo nie wszyscy chętnie uczą się królowej nauk – MATEMATYKI. Klasa druga próbowała znaleźć na nie odpowiedź. W drugim półroczu realizowała projekt edukacyjny „Kto w pracy liczy, mierzy i waży”, podczas którego odkrywała wykorzystanie matematyki w życiu codziennym. W ramach projektu uczniowie poznali różne zawody, w których wykorzystywana jest matematyka, oglądali filmy i prezentacje. „Bawili się” w architektów, projektując i budując most z patyczków. Przekonali się, że takie budowle wymagają precyzyjnych obliczeń. Dyskutowali o obowiązkach domowych: zakupach, praniu, rachunkach, biletach itp., słusznie zauważając, że ich rodziny codziennie wykorzystują matematykę.
W realizację projektu włączyli się też rodzice. Mamy Adama i Emilii oraz tata Marty odwiedzali nas na lekcjach, opowiadali o swojej pracy i wykorzystaniu w niej matematyki. Przygotowali dla dzieci zadania specyficzne dla swoich zajęć zawodowych i wspólnie z dziećmi je rozwiązywali. Tata Marty wprowadził nas w świat górnictwa naftowego i gazownictwa. Uświadomił, skąd w domach bierze się ciepło i odpowiedział na wiele trudnych pytań, np. „w jaki sposób gaz dostarczany jest do domów, skoro go nie widać”. Mama Adama zainteresowała wszystkich pracą w aptece, przyniosła przykładowe recepty i opakowania leków. Bardzo ciekawie opowiadała i również wywołała lawinę pytań. Dowiedzieliśmy się, że przed wydaniem leków na receptę, trzeba dokładnie przeliczyć, ile można wydać opakowań. Mama Emilki przyniosła plany rozmieszczenia lokali w centrach handlowych, na których uczniowie musieli wyszukiwać określone miejsca, odczytywać, przeliczać i porównywać powierzchnię, a także obliczać koszt wynajmu wybranych lokali. Dzieci bez problemu wyszły poza zakres liczbowy realizowany w ramach podstawy programowej. Na zakończenie swojej „lekcji”, pani Agnieszka Szotka-Wacek obdarowała dzieci różnymi gadżetami (torba na zakupy wielokrotnego użytku, odblaski, magnesy i przypinki z logo firmy), przy okazji poruszając tematy proekologiczne i o bezpieczeństwie.
Wizyty rodziców były dla uczniów wyjątkowym doświadczeniem. Byli bardzo zaangażowani, z uwagą słuchali i bardzo aktywnie pracowali. Wyciągnęli wniosek, że matematyka jest potrzebna zawsze i wszędzie.
Iwona Janczak